Dat liet de winkelketen maandag weten.

De winkelbedrijven reageren op een kritisch rapport van
ontwikkelingsorganisatie Oxfam Novib. Daaruit bleek onlangs dat 85 procent
van de chocoladeletters wordt gemaakt uit cacao waarvoor boeren een slechte
prijs krijgen of dat ze moeten werken onder slechte arbeidsomstandigheden.

HEMA neemt volgend jaar een eerste deel van duurzame chocoladeletters op in
zijn assortiment. Uiteindelijk is het bedoeling om alle chocolade, dus ook
de reguliere, te ‘verduurzamen’.

Omslag
Volgens Oxfam Novib kan de supermarktbranche voor de grootste omslag zorgen.
Een op de vier chocoladeletters komt van Aldi, maar deze Duitse keten scoort
heel slecht op het gebied van duurzaamheid. Albert Heijn verkoopt wel
duurzame chocoladeletters, maar daarbij gaat het alleen om de letters m, p
en s.

Deze zijn bovendien alleen in de grote filialen te koop, aldus Frank
Mechielsen, de opsteller van het rapport.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl